Sebab kami miskin,pakcik sanggup tinggalkan kami sekeluarga tepi jalan.

Mempunyai kehidupan yang lebih baik pada orang lain bukan menjadi tiket untuk kita merendahkan mereka. Seringkali kita mendengar kisah anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga yang miskin, dipinggirkan oleh saudara-mara yang lain. Alasannya kerana tidak setaraf.

Begitu juga perkongsian pengalaman hidup oleh lelaki ini di mana dia sekeluarga pernah dihina dan dipandang jijk oleh saudara-mara yang lain hanya kerana mereka susah. Ayahnya bertugas sebagai pengawal keselamatan dan ibunya hanyalah suri rumah, melalui keperitan hidup membesarkan mereka enam beradik.

Paling tidak boleh dilupa, mereka mahu menumpang saudara lain untuk pulang ke kampung beraya, tetapi ditinggalkan tanpa perasaan di tepi jalan. Menangis ibu dan ayahnya ketika itu melihat mereka sekeluarga dihina sedemikian. Hanya mempunyai motosikal lama dan gaji yang entah kadang cukup atau tidak, manakan mampu membeli kereta.

Biarpun baru berusia 7 tahun ketika itu, semuanya masih terbayang jelas di minda sehingga membentuk dia dan adik-beradik menjadi manusia pada harini, katanya ketika dihubungi Siakap Keli. Ikuti luahannya seperti di bawah. Moga secebis kisah masyarakat ini menjadi pedoman dan pengajaran buat semua.

Teringat sgguh masa susah dulu, saudara-mara yang terdekat macam pandang jijik kat kami….

Paling tak boleh lupa masa nak cuti raya, kononnya pak cik aku nak ambik kami sekeluarga untuk balik kuantan… Suruh tunggu tepi jalan besar sebab dalam 4:30 petang dia akan lalu and ambil kami terus.

Kami sekeluarga tunggu dari pukul 4, takut terlepas dengan dia… Tengah panas tunggu jugak lah kami adik-beradik. Last-last dia lalu je depan kami… Abah cuba kejar takut dia tak nampk last-last dia tinggalkan kami sekeluarga macam tu je.

Sedih sangat macam tu, macam gituh hina skali kami sekeluarga. Nasib baik ada adik-beradik mak datang ambil kami dengan lori, suka sangat dapat naik lori ramai-ramai… Tapi sekarang, bila family kami dah ok and tak susah macam dulu, yang jenis kepala b%#a ni lah asyik datang minta tolong macam-maca,… Pinjam duit, nak tumpang naik kereta pergi mana-mana and macam-macam lagi selagi boleh minta denagn mak and ayah aku.

Sebab nak minta dengan aku diorang takut, siap cakap “tak nak lah minta dengan ali, garang sangat’. Dah kena sembur atas muka, memang tak kan minta tolong lah… Waktu senang, kau hina kami cakap kami ni busuk lah, suka susahkan orang lah, macam-macam lagi kau cakap tapi bila kau susah orang yang kau hina ni lah kau cari…

Sekarang aku just hormat meraka sebab mereka lebih tua dari aku… Aku kejam? Just what you give to us, you get back from us. Maaf emosi sikit, sebab sampai sekarang aku tak dapat terima diorang buat mak dan ayah aku nangis kat tepi jalan….

Sumber: siakapkeli.my

Kelebihan Orang Yang Bersabar

 

.الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
.أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya.
(Al-Baqarah 2: 156-157)

Berdasarkan dua dalil di atas, Syeikh Zaini Ahmad membahaskan bahawa terdapat 5 kelebihan yang diberikan oleh Allah S.W.T. kepada hamba-Nya yang banyak bersabar.
Mereka akan mendapat pujian daripada Allah. Yang bermaksud Allah S.W.T. mengampunkan dosa-dosa kita.
Mereka akan mendapat Rahmat daripada Allah. Yang bermaksud Allah akan melimpah Kasih Sayang-Nya kepada orang-orang yang bersabar.

Diberi petunjuk daripada Allah. Yang bermakna kepada sesiapa yang sentiasa bersabar dengan ujian yang diberikan Allah, pasti Allah akan sentiasa membimbing mereka. Sebagai contoh, semasa belajar ilmu agama kena banyak sabar. Ada sesetengah tak ambil kisah pun akan ilmu agama padahal hidup mereka senang-lenang. Tetapi kita pula yang belajar ilmu agama hidup kurang senang.

Di sini anda perlu faham, hidup senang di dunia ini tidak bermakna hidup mereka diberkati atau disayangi Allah. Boleh jadi itu adalah ujian kesenangan daripada Allah S.W.T.Mereka diangkat dalam golongan yang berzikir. Iaitu mereka akan sentiasa ingat dan berzikir pada Allah. kerana sering kali kita lupa untuk berzikir pada Allah semasa sihat. Tetapi kalau sakit atau ada masalah yang menimpa, barulah kita akan ingat Tuhan Sekelian Alam. Janganlah kita jadi manusia sebegini rupa. Insya Allah.

Diangkat oleh Allah S.W.T. menjadi golongan yang bersabar. Tetapi, siapakah golongan bersabar ini? Mereka inilah adalah para rasul dan para nabi iaitu manusia yang paling banyak bersabar. Dan diantara mereka semua ini yang paling banyak bersabar adalah rasul ulul azmi. Maksud ulul azmi ialah mereka yang mempunyai kesabaran yang tinggi. Dan yang paling banyak bersabar di antara ulul azmi itu sudah tentu Nabi Muhammad S.A.W.

Sumber: malayajournal.com


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *