Ini Punca Gem pa bumi kuat 7.0 magnitud melanda kepulauan Maluku, Indonesia

Gempa bumi kuat 7.0 magnitud melanda kepulauan Maluku, Indonesia, semalam, menurut laman web Peninjau Geologi Amerika Syarikat (USGS).

Katanya, lokasi gem pa bumi itu terletak kira-kira 173 kilometer di utara barat laut bandar Ternate, kepulauan Maluku pada kedalaman 10 kilometer- BERITA HARIAN

30 ced era gem pa bumi di Iran

Gempa bumi 5.5 magnitud melanda barat Iran berhampiran sempadan Iraq, semalam, sehingga mengakibatkan kira-kira 33 mangsa cedera, lapor agensi berita kerajaan IRNA.

Pada mulanya, Peninjau Geologi Amerika Syarikat (USGS) memaklumkan magnitud gempa bumi itu 5.9, namun kemudian menyemak semula kekuatan gempa kepada 5.5 magnitud.

Katanya, gempa bumi itu berlaku di kawasan Gilan Gharb di wilayah Kermanshah.

Jurucakap perkhidmatan kecemasan Iran, Mojtaba Khaledi berkata, 29 mangsa yang cedera ringan sudah keluar daripada hospital selepas rawatan.- BERITA HARIAN

Tak ada seorang pun yang menginginkan dirinya ditimpa musibah atau bala. Anda, saya, begitu kita semua. Namun, yang namanya bala kadang bisa datang dan terjadi tanpa disangka-sangka. Meski segala cara dilakukan, jika memang takdirnya harus terjadi, maka pasti akan terjadi. Hanya saja meski begitu kita tentu tetap dituntut untuk waspada dan lebih berhati-hati. Dalam setiap kesempatan, ada baiknya kita juga memohon pada Sang Penentu Takdir untuk menjauhkan segala bala dan musibah yang akan menimpa kita dengan membaca doa tolak bala.

Bagi Anda yang belum mengetahui bagaimana cara berdoa dan melafalkan doa tolak bala, berikut ini kami telah paparkan penjabarannya untuk Anda.

Doa Tolak BalaDalam masalah pelafalan, doa tolak bala sebetulnya memiliki beberapa versi, ada yang panjang dan pendek. Hal ini sebetulnya tak harus menjadi soal. Apapun bahasanya, seberapa panjang atau pendeknya, asalkan kita ikhlas memohon pada-Nya, InsyaAlloh Ia akan mengabulkannya dan menjauhkan diri kita dari segala bala bencana.

Doa Tolak Bala dalam Versi Pendek
Dalam versi pendek, Anda dapat membaca doa tolak bala dengan lafal yang telah umum. Bacaannya sebagai berikut:

Latinnya : “Allaahummadfa Annalgholaa-A, Walbalaa-A, Walwabaa-A, Walfahsyaa-A, Walmunkaro, Wassuyuufalmukhtalifata, Wasysya Daa-Ida, Walmihana Maadhoharo Minha, Wamaabaathona Minbaladinaa Khossotan, Wamin Buldaanil Muslimiina ‘Aamma Tan. Innaka ‘Alaa Kulli Syai-In Qodiir”

Artinya : “Ya Allah, hindarkanlaha dari kami kekurangan pangan cobaan hidup penyakit-penyakit wabah, perbuatan-perbuatan keji dan munkar, ancaman-ancaman yang beraneka ragam paceklik-paceklik dan segala ujian, yang lahir maupun batin dari negeri kami ini pada khususnya dan dari seluruh negeri kaum muslimin pada umumnya, karena sesungguhnya Engkau atas segala sesuatu adalah kuasa.”

 

 

 


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*