Pening barang hilang ? Ini petua & doa utk ikhtiar jika barang hilang atau salah letak

Ini tips saya guna memang berkesan dan ramai yang dh guna, alhamdulillah ramai berjaya jumpa balik barang mereka dgn doa ni.

Pernahkan anda terlupa di mana letaknya barang yang anda simpan di dalam rumah kerana terlalu lama disimpan ataupun barang itu hilang di kawasan halaman rumah ataupun di mana juga? Untuk mencarinya bukanlah perkara yang mudah dan mungkin sehingga berpeluh dibuatnya pun masih belum berhasil untuk menemuinya. Untuk membantu anda mudah untuk mencari sesuatu yang anda cari, amalkanlah petua ini:

Petua 1

Baca SELAWAT (berulang-ulang kali) ketika anda sedang mencari barang itu sambil fikiran anda ingatkan kembali bilakah waktu akhir anda Nampak atau pegang barang itu. Sekiranya barang itu masih ada di dalam rumah anda, anda akan menemuinya semula.

Petua 2

Baca:

  1. Al-Fatihah 7 kali
  2. Al Fath 1-3 7 kali
  3. Al Khafi Ayat 19 7 kali
  4. Surah Al-Ikhlas 7 kali
  5. Selawat 7 kali
  6. Ya Allah 3 kali.
  7. Kemudian wirid ‘Ya Hafiz’ 119 kali
  8. Sesudah selesai semuanya, tadahkan tangan lalu berdoa, mohon dari ALLAH pertolongan supaya dipulang/digantikan barang yang hilang tersebut.

Petua 3:

Doa yang menjadi amalan para awliya’ dan solihin yang terdapat di dalam kitab Bustanul Arifin (Taman Orang-orang yang A’rifin / Ahlillah / Awliya’ Allah) tulisan Imam an Nawawi. Imam Nawawi meriwayatkan doa ini daripada kitab Risalah al Qusyairiah tulisan Imam Abul Qasim al Qusyairi radiyAllahu anhu di dalam bab ‘Karamah Awliya’.

Doa itu adalah:

“ Ya Jami’an Naasi li yaumil la raiba fihi, ijma’ alayya dhollati”
Maksudnya: “ Wahai Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya,himpunkanlah aku dengan barang aku yang hilang itu.”

Berkata Imam Nawawi:

“ Sebenarnya doa ini telah saya cuba maka saya mendapatinya sangat bermanfaat dan menjadi sebab untuk mencari barang yang hilang itu dengan tidak bersusah payah mencarinya. Barang itu juga tidak jauh dari tempat yang kita sangka. Saya juga telah mendengar perkara yang sama daripada Sheikh al Hafiz Abu Baqa’ ketika beliau mengajarkan doa ini dahulu kepada saya.”

Baca tips seterusnya

Kehilangan barang berharga tentu membuat gusar. Entah hilang karena lupa atau mungkin hilang karena dicuri. Mungkin barang itu adalah sesuatu yang sangat berharga seperti perhiasan emas berlian, mobil, motor, atau wang. Segala cara dan usaha pasti akan ditempuh untuk menemukan atau mengembalikan barang yang hilang yang mungkin dicuri itu.

Sayangnya banyak yang pergi ke dukun untuk mengembalikan barang yang hilang tersebut. Padahal ada Allah tempat kita mengadukan permasalahan kita. Allah maha kuasa untuk mengembalikan sesuatu yang hilang.

Jadi untuk mendapatkan kembali barang yang telah dicuri oleh pencuri, anda boleh mengamalkan amalan doa di bawah ini:

1. Anda harus mengetahui barang yang telah dicuri oleh si pencuri.

2. Setelah anda mengetahui barang yang dicuri, barulah anda membaca Al-Fatihah sebanyak 7 kali.

3. Setelah membaca Al-Fatihah sebanyak 7 kali, maka lanjutkan dengan me

mbaca surat al-Ikhlas (Qulhu Allahu Ahad) sebanyak 7 kali.

4. Baca shalawat Nabi 7 kali seperti dibawah ini.


5. Bacakan: Ya Allah sebanyak 3 kali.

6. Bacakan asmaul khusna YA HAFIIDHU sebanyak 119 kali.

7. Kemudian ucapkan seperti berikut dalam doa:

“Ya Tuhanku, aku mohon supaya dikembalikan barang (Nama barang yang hilang) yang telah dicuri secepat mungkin”.

Setelah anda lakukan mengikuti cara-cara yang diterangkan diatas, InsyaAllah anda akan mendapat kembali barang yang telah dicuri.

Ada tambahan doa lagi yang bisa anda baca:

اللّهُمَّ أجِرْنِي فِيْ مُصِيْبَتِيْ وَاخْلُفْنِيْ خَيْرًا مِنْهَا

ALLAHUMMA AJIRNI FII MUSIIBATII WAKHLUFNI KHOIRAN MINHA

Ya Allah berilah ganjaran atas musibah yang menimpaku ini, dan gantilah dengan yang lebih baik daripadanya..”

Itulah doa yang bisa anda panjatkan untuk mengembalikan barang yang dicuri atau hilang entah karena sebab apa. Jangan pergi ke dukun, karena disamping dosa, hal itu hanya akan membuat anda semakin rugi. Semoga bermanfaat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *