Sedih!! Ayah lapar nak nasi goreng.Tp anak marah² suruh oder roti canai…

Kasih ibu bawa ke syurga, kasih ayah sepanjang masa. Ia kedengaran biasa namun jika diteliti dengan mendalam, ia membawa maksud yang sangat besar. Dunia semakin maju, namun masih ada segelintir masyarakat hari ini yang kurang peka dengan sensitiviti perasaan ibu bapa. Seorang gadis yang bekerja di sebuah kedai makan telah menceritakan pengalamannya berdepan situasi sedih sebuah keluarga ini

Sis ni keja kedai makan. Cite dia ari ni berkisahkan satu family ni. Diorang datang beramai-ramai. Ade kakak ade adik ade suami anak buah segala bagai.

So sebagai tukang oder,sis tanya la nak minum apa,nak makan apa. Si ayah oder la nasi goreng cili pada. Yang si kakak ( mungkin yang nak belanje makan) marah-marah ayah dia. Suruh makan roti canai je sebab kakak dia takde bajet. Duit tak cukup la apela semua.

Gara-gara sedang berbajet, seorang anak yang digelar sebagai kakak terus memarahi bapanya yang menginginkan nasi goreng. Perasaan ayah mana yang tidak sedih bila diperlakukan anak sebegini di hadapan orang luar? Gadis yang mengambil pesanan makanan ini perasan akan perubahan air muka bapa tersebut dengan mata yang sedikit berkaca.

Mungkin sebab terlalu lapar, si bapa tetap memesan nasi goreng berserta teh o panas. Namun, ini yang dilakukan bapanya selepas makanan itu sampai..

Bila sampai ayah dia bayar sendiri dia makan

Ayah dia malu gila weii. Nampak muka ayah dia berubah. Mata macam tetibe berkaca. Aku pun sentap. Agak-agak la nak marah ayah kau. Depan aku wei. Tu kan bapak kau. Dia nak makan,biar la.

Tapi ayah dia tetap oder jugak nasik goreng tu. Mungkin ayah dia lapar. Bertambah la marah akak tu. Siap cakap ari ni tak niaga takde duit,nanti nak belanja semua, pastu nak bayar macam-macam. Allahuakhbar. Depan orang luar macam aku kau cakap camtu kat ayah kau.

Ayah dia oder teh o panas dengan nasi goreng cili padi. Bile sampai ayah dia bayar sendiri wei dia makan. Tapi aku nampak mata dia merah-merah kuar  duit.

Tak sampai RM10 pun. RM6 je!

Apela guna anak ramai-ramai kalau sorang pun tak boleh nak bayarkan makanan ayah dia. Tak sampai rm10 pun . Rm6 jerr. Rm6!. Kalau orang lain kau nak berkira aku paham la. Ni bapak kau sendiri. Orang yang jaga kau masa kau kecil. Ehh tah la. Tak paham la sis.

Katenya berniaga,macam mana nak murah rezeki kalau nak belanja makan tapi berkira? Murah rezeki tau belanja orang makan ni.So ,sis think positive la,maybe betul la dia takde duit. Kita husnuzon je. Bersangka baik kan.

Dia bagi RM5… bapak dia tolak. Sedih sis tengok

Then familt tu pun ank balik. Kakak dia la yang bayar semua. Pastu acah-acah tanya pakcik tu dah bayar eh? Air dia makan dia. Pastu dia bagi rm5 kat bapak dia. Bapak dia tolak. Pastu bapak dia trus bangun gi tandas. Sedih wei tengok. Sampainya hati anak.

Ya Allah jauhkan la sikap anak-anak sis daripada sikap-sikap macam ni. Takutnya rasa bile pikir. Dah tua nanti macam tu ke anak-anak layan. Semoga semuanya baik-baik sahaja.

Dosa besar derhaka kepada ibu bapa

Derhaka pada kedua ibu bapa merupakan dosa besar yang selalu tidak pernah lepas dalam pembahasan khutbah, agama dan sebagainya. Sebaliknya di saat ini, banyak orang tua khususnya ibu yang menyakiti hati anak-anak mereka.

“Redha Allah pada redha orang tua dan murka Allah pada murka orang tua.” (HR. Al Baihaqi)

Kita memhon kepda Allah semoga membimbing kita untuk mendapat keredhaanNya dan menjauhkan kita dari sikap derhaka kepadanya. Sesungguhnya Dia Maha Pemurah, Maha Mulia, Maha Penyayang, lagi Maha Pengasih.

Semoga bermanfaat dan beri pengajaran kepada kita.

Sumber: Twitter niknurainhamid via kisahdunia


Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*